Gastblogger Lutske reviewt Raylex anti-nagelbijt pen

5
90

Mijn grootste bekentenis van de eeuw: ik bijt. Dit is natuurlijk voor de mensen die mij kennen geen nieuws, maar er zijn zat mensen die het gek vinden dat een volwassen iemand nagelbijt.

En nee, ik ben er niet trots op! Maar in de bijna 3 decennia dat ik nu al op mijn nagels bijt heb ik al heel veel geprobeerd om er vanaf te komen. Belonen, meditatie, nepnagels, accupunctuur, smerige goedjes op mijn vingers smeren, lakken, noem het op, niets hielp. De mate waarin ik bijt is ook niet constant, het is te vergelijken met een verslaving. Net als roken weet je dat het niet goed is en toch steek je er weer eentje op. Soms meer, bij stress bijvoorbeeld. Zo werkt het bij mij ook voor het nagelbijten. Stress, verveling, drukte, dat zijn de momenten dat ik meer bijt. Maar als iemand mij vraagt wanneer ik bijt, dan blijf ik het antwoord schuldig. Ik wil graag van mijn nagelbijten af, maar hoe?

Toen Evelien een oproep plaatste wie er voor haar een product wilde testen was ik er natuurlijk als de kippen bij om mij als tester op te geven. Graag probeer ik iets nieuws uit, en als het mij ook nog eens van het nagelbijten af helpt is dat helemaal een leuk voordeel! En dus ontving ik een tijdje later de Raylex pen.

Deze pen is net als andere goedjes die je op je nagels moet smeren, bedoelt om je handen uit je mond te houden. De pen zelf lijkt op een soort grote marker en heeft ook eenzelfde soort stift waarmee je makkelijk en snel de nagelranden kunt ‘inkleuren’. De geur is ook vergelijkbaar met die van een marker, maar verdwijnt na het opbrengen al snel. Ook laat het geen glans of verkleuring achter op je nagels en vingertoppen. Het product is daardoor ook voor de mannelijke nagelbijter een prima product. Naast de pen zit er ook een app bij dit product waar je dagelijks de stand van zaken doorgeeft. Iedere ochtend geeft het je een reminder dat je de pen moet gebruiken en aan het einde van de dag geef je door of je gebeten hebt of niet. Om de zoveel dagen krijg je een award om te vieren dat je het goed doet en ook krijg je dagelijks een vies feitje over nagelbijten.

Volgens de beschrijving zijn 18 dagen genoeg om je mentaliteit te veranderen en zou je dus officieel ‘genezen’ moeten zijn van het nagelbijten.

Vol enthousiasme ben ik begonnen met deze uitdaging. Gaat het me lukken? Ik begon ’s avonds met het installeren van de app en ging vrolijk mijn nagels insmeren. Ik kwam er direct achter dat een avond niet geschikt is om deze app te installeren omdat de app meteen berekende dat ik die dag was begonnen. Dit was niet het geval en zo had ik mijn eerste ‘slechte’ dag al meteen op zak. Maakt niet uit, dacht ik bij mezelf. We rekenen gewoon dag 2 als dag 1 en gaan vol moed verder.
De volgende dag was ik meteen al vergeten dat ik het spul op mijn nagels had. Ik schrok me wild toen ik mijn vinger in mijn mond stopte. Een zeer bittere smaak van pompelmoes en grapefruit nam meteen de regie over mijn smaakpappillen. En dat duurde nog best lang voordat ik deze kwijt was. In eerste instantie begreep ik zelfs niet eens waar de smaak vandaan kwam, totdat ik mij herinnerde dat ik de pen had gebruikt. Notitie voor mezelf: niet je vingers in je mond als je dit op je vingers hebt gesmeerd! Ook met het handen wassen en douchen ging de laag niet van mijn vingertoppen, wat ideaal is als je wil stoppen met bijten. Tegelijkertijd is het minder handig als je een klein kind hebt rondlopen en jij degene bent die het appeltje snijdt, want ook daar komt de smaak van de pen aan te zitten. Resultaat: mijn dochter heeft ruim 2 weken geen fruit gegeten wat ik had gesneden en ook met haar mond afvegen moest ik enorm opletten dat ik niet met mijn vingers tegen haar lippen aankwam.
De dagen daarop kwam ik zonder moeite door en gingen snel voorbij. Langzaamaan zag ik de huid rondom mijn vingers verbeteren. Minder wondjes en losse stukjes huid en ik ontdekte zelfs al snel een heel dun wit randje! Ook de app liet mij steeds weer trots weten dat ik weer een dag zonder bijten had behaald. Het ging goed!

Na 18 dagen was het klaar. De app sloot de sessie af en begon meteen vrolijk weer op dag 1 alsof ik nooit eerder had deelgenomen aan het programma. Ook de pen nam qua vochtigheid af. Ik moest steeds langer over mijn nagel om een goed laagje achter te laten. Maar was ik ook echt klaar?

Het antwoord is geen ja maar ook geen volmondig nee. Ik bijt minder, dat is echt een feit. Ik ben maar wat trots op de randjes die ik heb gekweekt. Alleen bij stress schiet ik al snel in mijn oude gewoonte, en merk ik, dat ik ga bijten. Naast dat ik nog steeds wel bijt zijn mijn nagels ook helemaal niet sterk. Ze scheuren snel of klappen om. Aangezien ik op mijn werk veel dozen uitpak, vouwen mijn nagels zich vrij vaak om. Nooit geweten dat dit zo’n pijn kon doen! Toch zien mijn handen er beter uit dan voor het experiment. Zo af en toe smeer ik nog wat van de pen op mijn nagels. Als ik weet dat ik een drukke, stressvolle periode in ga probeer ik het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Ik weet dat deze pen mij een steuntje in de rug geeft, een kleine houvast. En waarom zou ik dat kleine steuntje niet gebruiken?

5 REACTIES

  1. Je bent niet de enige die nagelbijt. Het is echt super vervelend en ik kom er niet vanaf. In het begin van de recensie dacht ik da dit echt zou gaan helpen, maar jammer genoeg was dat op het einde toch niet het geval.
    Liefs,
    Elles

  2. Nagelbijten is moeilijk af te leren eh. Maar het kan wel! Ik was vroeger echt een serieuze nagelbijter maar nu doe ik het niet meer en heb ook de ‘zin’ er niet meer in. Same for the hubby. Gewoon effe doorzetten is de boodschap, en een middeltje zoals dit kan dan natuurlijk wel helpen misschien.

  3. Lijkt me enorm lastig om ermee te stoppen. Zelf bijt ik niet op mijn nagels maar op de huid eromheen. Soms is het echt pijnlijk en bloederig maar ik ben er nog nooit langer dan een dag mee kunnen stoppen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here