Het telefoonnummer 030 654 0976 (internationaal: +31 30 654 0976) is geregistreerd in regio Utrecht (netnummer 030).
Meerdere bronnen en ervaringen koppelen dit nummer aan telecombedrijf Ziggo – of preciezer, aan een partij die namens Ziggo belt. Op forums wordt vermeld “Dit is Ziggo” wanneer mensen navraag doen over dit nummer. Bovendien, wanneer sommige gebelde personen het nummer terugbelden, kregen ze direct een bandje te horen met de melding: “Fijn dat u terugbelt naar Ziggo”. Dat is een sterke aanwijzing dat de oproep uitging van Ziggo’s eigen systemen of een ingehuurde callcenter dienst. Ziggo is een grote provider van internet, televisie en telefonie. Het bedrijf heeft er belang bij om met klanten in contact te blijven, vooral als er veranderingen zijn (bijvoorbeeld een opzegging van het abonnement). Het 030-6540976 nummer lijkt specifiek gebruikt te worden voor dergelijke klantrelatie-doeleinden.
Waarom word je gebeld door 030-6540976?
Er zijn een paar scenario’s waarin Ziggo (of een partner namens Ziggo) jou zou bellen vanaf dit nummer:
- Tevredenheidsonderzoek: Als je recent contact had met de klantenservice of een monteur op bezoek had, kan Ziggo bellen om te vragen of je tevreden bent over de service. Sommige klanten melden dat het ging om een “tevredenheidsonderzoek” na een interactie met Ziggo.
- Aanbieding na opzegging: Een veelgenoemde situatie is dat klanten die hun Ziggo-abonnement (bijv. voor kabel-tv of internet) hebben opgezegd, kort daarna worden gebeld met een aanbod om te blijven. Gebruikers geven aan dat nadat ze Ziggo vaarwel hadden gezegd, ze gebeld werden met “een geweldig aanbod als u toch blijft”. Dit is een retentie-belletje: Ziggo probeert de klant terug te winnen door korting of extra’s te bieden.
- Combinatie-aanbod (Ziggo & Vodafone): Ziggo is gefuseerd met Vodafone. Er zijn meldingen dat het telefoontje ging over een mobiel aanbod nadat men bij Ziggo iets had gewijzigd. Bijvoorbeeld, je zegt tv op en krijgt dan een belletje om een Vodafone mobiel abonnement met korting te overwegen (een cross-sell).
- Inhuren van extern bureau: Ziggo kan een extern telemarketingbureau inschakelen. Dit bureau zou kunnen bellen om upgrades te verkopen (sneller internet, extra zenderpakketten, etc.). In dat geval lezen de callcenter-medewerkers vaak een standaardscript voor en zijn ze soms minder op de hoogte van jouw specifieke klantgeschiedenis.
Gezien de meeste anekdotes, lijkt retentie na opzegging het meest voorkomende doel. Eén klant schreef: “Ik heb mijn abonnement opgezegd en werd gebeld met een aanbod om te blijven… nu bellen ze wéér”. Dit wijst erop dat Ziggo volhardt om ex-klanten te heractiveren.
Ervaringen van mensen die gebeld zijn
De feedback van mensen die oproepen van +31306540976 kregen, is grotendeels negatief. Hier is wat zij rapporteren:
- Stilte of ophangen: Heel vaak melden mensen dat ze opnemen en dat er niemand aan de lijn lijkt te zijn. Soms wordt direct opgehangen zodra je “hallo” zegt. Dit kan erg frustrerend zijn. Het komt waarschijnlijk doordat het belsysteem meerdere nummers tegelijk belt en zodra iemand anders net voor jou opnam, wordt jouw lijn niet bediend – een bekende irritatie bij callcenters.
- Meerdere keren per dag: Sommige gebruikers spreken van vele oproepen op één dag, soms wel 6 keer per dag. Dit is extreem hinderlijk. Het geeft aan dat de automatisering achter dit nummer agressief is in het nabellen.
- Uitblijvende reactie bij opnemen: In gevallen waar wél iemand praat, is er vaak eerst een lange pauze of hoor je op de achtergrond wat callcenter-geluid voordat er gereageerd wordt. Dit bevestigt dat het om een callcenter gaat waar mogelijk de medewerker pas later inschakelt.
- Verdacht van datalek: Enkele mensen waren achterdochtig en dachten dat misschien hun klantgegevens waren “gehackt” omdat ze gebeld werden na opzegging door een partij die ze niet vertrouwden. Bijvoorbeeld, iemand suggereerde dat dit nummer belde met een aanbod en Ziggo zou “van niets weten”. Dit kan twee dingen betekenen: of de callcenter is niet goed afgestemd met Ziggo’s administraties, of de oproep was nep. Echter, het feit dat bij terugbellen Ziggo’s boodschap klinkt, wijst erop dat het wel echt Ziggo (of geautoriseerd partner) was.
- Voicemail-foutje: Eén gebruiker kreeg een voicemail waarin blijkbaar de callcenter-medewerker vergat op te hangen: je hoorde hem tegen collega’s praten, iets over dat hij ontslag nam en bij Samsung ging solliciteren. Dit is wel een komische maar ook onthullende blik achter de schermen: het bevestigt dat jonge medewerkers vanuit een callcenter aan het bellen zijn namens Ziggo, en dat het niet altijd professioneel verloopt.
Wat kun je doen bij oproepen van 030-6540976?
- Beslis of je wilt spreken: Als je net iets met Ziggo hebt afgehandeld (bijv. opgezegd of nieuwe aansluiting), dan kan het de moeite waard zijn één keer op te nemen. Misschien hebben ze een aanbod dat je interessant vindt (bijv. korting om te blijven). Zo niet, kun je dat meteen aangeven.
- Zeg duidelijk “geen interesse”: Mocht je opnemen en een medewerker begint over Ziggo-diensten, onderbreek beleefd met iets als: “Dank u, maar ik heb geen interesse. Ik wil graag dat u mijn nummer uit het belbestand haalt.” Door expliciet te verzoeken niet meer gebeld te worden, moeten ze dit in hun systeem noteren. In één geval deed iemand dat uiteindelijk en werd toen (hopelijk definitief) met rust gelaten.
- Nummer blokkeren bij overlast: Als je merkt dat het nummer je blijft lastigvallen en je hebt al aangegeven geen interesse te hebben, blokkeer het dan in je telefoon.
- Verifieer bij Ziggo rechtstreeks: Als je twijfelt of het echt Ziggo is (bijvoorbeeld omdat men iets beweert dat niet klopt met je administratie), bel dan Ziggo’s klantenservice op het reguliere nummer. Vraag of zij inderdaad geprobeerd hebben je te bereiken met een aanbod of onderzoek.
- Meld klachten: Ziggo is gebaat bij tevreden (oud-)klanten. Als je het gevoel hebt dat je lastiggevallen wordt in strijd met jouw wensen, dien dan een klacht in bij Ziggo. Soms kun je via sociale media (Twitter, Facebook) sneller reactie krijgen van een webcare team.
Kort gezegd: +31306540976 is irritant, maar niet gevaarlijk. Behandel het als elke telemarketing: je bent niet verplicht te luisteren of in te gaan op het aanbod. Je hebt de controle. Door duidelijk te zijn of het nummer te negeren, kun je de overlast minimaliseren.
Telefoonnummer Checker
Voer hieronder een telefoonnummer in om te controleren of het bekend is als spam of legitiem.