Mode wordt beïnvloed door tal van factoren die dagelijks onze smaak en voorkeuren. Ook gaming speelt hier een grote rol bij, zeker wanneer je dit zo breed mogelijk bekijkt, en in de toekomst zal de rol van gaming op mode alleen maar groter worden.
Een open deur: kleding waarin je kunt gamen
Een punt dat vaak gemist wordt (ondanks dat het een open deur is), is dat gaming ervoor gezorgd heeft dat de hoodies en andere makkelijke kleding weer populair geworden is. Tijdens het gamen wil je zo comfortabel mogelijk zijn, ongeacht of je Minecraft speelt, Fortnite teruggevonden hebt nu Reload er is, de laatste weken van EAFC24 wilt grinden of een gokje wilt wagen in het online casino. Na het lezen van de Casino777 review pak je immers het liefst een kop thee, wat kussens, een joggingbroek en kruip je lekker met je telefoon in de luie stoel om alle honderden gokkasten bij dit online casino te bekijken.
Kledingmerken hebben hier overigens ook actief op ingespeeld, door gamers af te beelden in hun reclames, om zo de doelgroep direct aan te spreken. Dit geldt zeker voor bewuste kledingmerken die zich richten op jongere consumenten en niet alleen kiezen voor de sportieve personen in hun reclames, maar ook aandacht hebben voor de gameliefhebbers.
De rol van influencers
Influencers worden regelmatig de parasieten van de samenleving genoemd, maar het is onmiskenbaar dat zij een groot publiek hebben met miljoenen views per dag en tal van trouwe volgers. Influencers spelen een grote rol bij de keuzes die het jongere publiek maakt, wat betekent dat veel van de influencers een directe invloed hebben op de aankoopkeuzes en voorkeuren van het publiek. Dat geldt overigens niet alleen voor influencers die gamen, maar ook voor de mensen die letterlijk alles doen voor de views.
Samenwerkingen tussen kledingmerken en videogames
Mensen die regelmatig gamen, hechten veel waarde aan details en hoe de personages in de game eruitzien. Bewust of onbewust kom je tijdens het spelen van de meeste online games veel mode tegen. Kledingmerken werken nu al samen met softwareontwikkelaars en dat zal de komende tijd alleen maar verder toenemen, omdat dit voor kledingmerken een bijzonder makkelijke manier is om ervoor te zorgen dat een enorm publiek de naam en de mode van het merk te zien krijgt.
Virtuele modeshows
Uiteraard kunnen de kledingmerken dit ook op een andere manier doen, iets dat we al gezien hebben tijdens de coronamaatregelen waarin de modeshows ineens digitaal werden. Deze modeshows zouden zomaar virtuele modeshows kunnen worden, waarbij spelers of kijkers invloed hebben op de show zelf. Ben je een beetje bekend met de Fortnite-modeshows die grotere content creators houden, dan weet je ook dat er relatief weinig nodig is om dit op grote schaal te implementeren. Uiteraard zijn er ook tal van andere games waarin de modeshows niet zouden misstaan.
Je avatar aanpassen versus je eigen kledingstijl kiezen
Het aanpassen van je eigen kleding is niet nieuw en is niet per definitie ontstaan door gaming. Kijk maar naar de jaren ’60. Het is echter wel zo dat dit nieuw leven ingeblazen is door gaming en mensen die hun avatar en personage volledig aan kunnen passen zodat deze naadloos aansluit bij wat de gamer zelf wil. Dit resulteert in een kritischere consument die niet zomaar wil dragen wat iedereen draagt, maar een persoonlijke stijl wil kunnen kiezen of ontwikkelen. Zeker kleding die regelmatig aangepast kan worden (met een ander logo of een ander embleem) is in dit opzicht ideaal.
Nog duidelijker in de toekomst
Uit de voorbeelden hierboven blijkt al hoe groot de rol van gaming op fashion is, maar in de toekomst zal deze rol alleen maar verder toenemen. Steeds meer mensen stappen af van reguliere televisie en hebben ’s avonds streams aanstaan en ook het aantal gamende mensen blijft gestaag toenemen, wat betekent dat het effect van gaming op mode steeds verder toe zal blijven nemen. Voor kledingmerken is het belangrijk om hier actief op in te spelen, omdat zij anders een groot gedeelte van hun klanten verliezen. De generatie die nu aan het gamen is en streams kijkt, is namelijk de klant van de toekomst.