Je eigen kleding business starten? Dit is wat je moet doen!

Je eigen kleding business starten? Dit is wat je moet doen!

Droom jij ervan om je eigen kleding business te starten net als vele andere. Je eigen creativiteit de vrije loop te laten gaan in een coole sweater, of een fashionable jas ontwerpen. Van het bedrukken van je eigen shirtjes in de garage van je ouders tot het openen van je eerste winkelpand, wij vertellen je hoe je te werk moet gaan.

Wees origineel

Hoe tof het idee ook is om je eigen kleding te ontwerpen, je bent niet de enige met dit idee. Veel jongeren hebben zowel interesse in ondernemerschap als voor fashion, en dan is het ontwerpen van je eigen kledingmerk natuurlijk de perfecte combinatie.

Daarom is het juist belangrijk om origineel te zijn. Zorg er dus voor dat je niet ideeën van andere gaat kopiëren, maar kies voor een design wat je voorheen nog nooit hebt gezien. Elk deel van het design moet bijzonder zijn, want een basic shirt koopt de klant wel bij een grote en goedkope partij zoals Zara of H&M.

Run je business professioneel

Wanneer je je product (een shirt, een sweater of een jas, etc.) gedesigned hebt, moet je ervoor zorgen dat je gaat opvallen. Zo zijn de volgende dingen belangrijk:

  • Website en social media
  • Welke content werkt?
  • Verpakking

Website en social media

Alvorens de klant überhaupt kennis heeft gemaakt met jouw product moet hij of zij allereerst kennis maken met je website of social media. 

Welke content werkt? 

Er zijn verschillende soorten content dat mensen aanspreekt. Je moet ervoor zorgen dat je mensen inspireert en enthousiasmeert. Wat kun je doen met jouw product? Laat het zien! Zo kan je bijvoorbeeld ook handige tips & tricks delen. 

Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar wat een ander van jouw product of dienst vindt. Deel daarom een verhaal van je klant of laat projecten zien waarbij de ervaring van de klant goed was. Ook belangrijk om te weten: het is niet erg om af en toe dezelfde content te plaatsen, mits het goede content is. Licht het dan net wat anders uit of gebruik andere foto’s of video’s. 

Verpakking

Wanneer een klant bij je besteld heeft is het belangrijk dat hij of zij onbewust reclame gaat maken. Dat kan op verschillende manieren. Je ziet op social media vaak voorbij komen dat mensen hun nieuwe kleding ‘unboxen’. Dit is voor het merk natuurlijk gratis reclame. Laat dus bijvoorbeeld je eigen briefpapier drukken met je logo, naam, social media, etc. er op.

Wanneer de klant het kledingstuk openslaat ziet het er professioneel uit wanneer je tussen de kleding papier stopt. Zo kun je bijvoorbeeld vetvrij papier bedrukken met wederom je eigen logo of naam. Dit straalt direct professionaliteit uit.